Varuna S Blog

Copiii reprezinta sursa cea mai importanta a lumii si cea mai mare speranta a ei pentru viitor.

John F. Kennedy

SA INVATAM SA NE JUCAM

Cu totii am fost copii. Cu totii suntem sau vom fi parinti si bunici, unchi sau matusi, frati sau surori mai mari. Cu totii am avut jucarii si jocuri, ne-am jucat cu ele si ne-am bucurat de ele. Cu totii am fost educati si ne-am dezvoltat abilitatile, in mod constient sau nu, prin grija celor mari, dar si cu ajutorul jucariilor si jocurilor. E randul nostru acum sa avem grija de cei mici, sa-i ajutam sa invete, sa ne jucam cu ei si sa-i invatam cum sa se joace.

Inca de la primii pasi in viata, din frageda pruncie, alaturi de toti membrii familiei, jucariile sunt tovarasi dragi si companioni fideli. Clinchetul unui clopotel atarnat deasupra patutului, luminitele multicolore asternute cu atentie in camera copilului, zambetul unei papusi, mutrita dragalasa a unui animalut sau atingerea unei jucarii catifelate de plus creeaza impresii, trairi si emotii. Creeaza ras, fericire, stari de bine, expresii de mirare sau de amuzament. Toate acestea constituie elementele de baza ale inteligentei emotionale, un ansamblu mult mai complex ce apare, se dezvolta si se gestioneaza odata cu inaintarea in varsta.

Universul celor mici se deschide la 3-4 ani, dezvoltandu-se apoi in mod continuu. Apar contactele cu lumea din afara familiei, apare educatia formala si institutionalizata, apar primii prieteni, dar si primele conflicte. Apare o mai buna intelegere a propriilor emotii si o mai buna cunoastere a celor din jur. In timp, odata cu varsta, apar si jocurile. Diverse si multiple, jocurile nu se substituie jucariilor, dar le complementeaza constant si cu succes. Ajungem la varsta (cuprinsa intre 5 si 15 ani) la care ne jucam si invatam. Invatam cum sa ne jucam, pentru ca ne jucam invatand si invatam jucandu-ne. Este varsta la care exploram lumea de pe globul pamantesc , lumea demult apusa a dinozaurilor sau a Egiptului Antic, alte lumi, reale sau fantastice, populate de monstrii periculosi sau in care porcii pot sa…. zboare

Chiar asa: „oare porcii….. pot zbura”? ☺ Nu putem sa dam un raspuns ferm la aceasta intrebare, il lasam in seama copiilor si a celorlalti participanti la joc. Nici nu vom intra acum in detalii si in prezentarea unor alte jocuri. Asupra tuturor acestor „lumi” – si a multor altora – vom reveni pe larg in urmatoarele noastre articole. O sumara concluzie este insa necesara: intre 5 si 15 ani, copiii se afla la varsta „de aur”, in perioada cea mai potrivita pentru jocurile educationale (jocuri de masa, de familie, jocuri de societate, etc), jocuri care au o istorie veche si care exista cu mult inainte de conceptualizarea acestui termen. Sunt jocuri care au un impact major asupra (auto-constientizarii si gestionarii propriilor emotii si in relatiile cu cei din jur, asupra propriei imagini si asupra obtinerii si apoi a dezvoltarii de noi abilitati. In…. doua cuvinte, asupra inteligentei emotionale a copiilor.

Avand in vedere toate cele de mai sus, s-ar putea spune ca jucariile si jocurile – educationale sau nu – joaca si jucatul sunt si raman repere fixe intr-o lume aflata in continua transformare. Sau nu?

Ei bine…. nu! 

Un amplu articol publicat in cotidianul britanic Daily Mail sub titlul Generation of Web Addicts – Innocence Lost to Online Obsession (Generatia dependentilor de internet – Inocenta pierduta in (detrimentul) obsesiei digitale), scoate in evidenta elemente cu potential ingrijorator. Studiul Children and parents: media use and attitudes report 2018 concluzioneaza, printre altele: 

  • copiii petrec din ce in ce mai mult timp online, folosindu-si propriile smartphones si tablete;
  • peste 20% din copiii sub 12 ani au conturi pe social media, desi limita minima de varsta admisa este cea de 13 ani; 
  • YouTube este urmarit intr-o proportie covarsitoare (de la 45% de catre copiii de 3-4 ani pana la 89% dintre cei cuprinsi intre 12 si 15 ani), unii dintre copiii-subiecti admitand faptul ca au renuntat la hobby si la activitatile sociale pentru a-si petrece din ce in ce mai mult timp online. 

Surprinzator (sau nu?) este faptul ca foarte putini dintre parintii copiilor chestionati aveau cunostinta despre „obsesia online”. Iar reactiile – venite de la grupuri de parinti, organizatii de tip watchdog sau experti din domeniile sociologiei si pediatriei – nu au intarziat.

Pe langa avantajele incontestabile pe care le ofera lumea digitala si in mod specific social media, potentialele pericole si amenintari (cheltuirea accidentala a banilor, furturi de identitate, supunerea la diverse tipuri de hartuire, posibilitatea accesarii unor clipuri cu mesaje extremiste/criminale/foarte violente) nu trebuie sub nicio forma minimalizate. De asemenea, prea mult timp petrecut in fata monitoarelor, a tabletelor si a telefoanelor mobile, cat si folosirea in exces a mediului online poate duce la „tulburari de ordin psihic, cognitiv sau comportamental si la deteriorarea abilitatilor de comunicare, de stabilire a relatiilor interpersonale sau chiar a celor motorii” concluzioneaza un studiu efectuat la Universitatea din Alberta (Canada) si publicat in JAMA Pediatrics Medical Journal. 

Efectele asupra dezvoltarii inteligentei emotionale a copiilor sunt evidente. Realizand diferentele care sunt intre societatea britanica sau canadiana si cea romaneasca, trebuie totusi sa admitem faptul ca trendul este acelasi. 

Si atunci, ce este de facut?

Evident, nu exista o solutie generala si unanima. La fel de evident este insa faptul ca prima si principala solutie se afla in sarcina si in responsabilitatea fiecarui parinte: la modul in care are grija si isi ocroteste copiii, dar si la modul in care se joaca cu ei si ii educa; la felul in care il invata prin joaca, dar si la felul in care…. invatam cu totii cum sa ne jucam! 

La fel de evident, jocurile educationale pot constitui o parte a solutiei. Credeti ca am epuizat larga oferta de jocuri pe care o propune Varuna S? Dimpotriva! Nici macar nu am inceput sa o prezentam pe larg!

Varuna S nu reprezinta doar un lant de magazine de jucarii localizate in cele mai mari orase din Romania. Varuna S nu inseamna doar sute de mii de jucarii, jocuri si accesorii de cea mai buna calitate vandute anual in toata tara printr-o larga retea de distribuitori. Varuna S este un partener pentru copii si pentru parinti. Varuna S doreste sa fie un partener din ce in ce mai bun, mai apropiat si mai fidel pentru cat mai multi copii si parinti. De aceea avem nevoie de voi! Avem nevoie de observatiile si parerile voastre, de sugestiile si de dorintele voastre. Noi va promitem ca le vom lua pe toate in considerare. Voi, cititi in continuare!